Lexi & Magazine

Életmód / Életstílus

Stressz: barát vagy ellenség?

A stressz egy modern civilizációs „betegség”, mely ma már senkinek sem ismeretlen. A stresszre visszavezethető egészségügyi problémák mára népbetegséggé váltak. Gondoljunk csak bele! A szívroham, a magas vérnyomás, a klimaxproblémák, a szexuális élet zavarai, az asztma, migrén, emésztési zavarok vagy éppen az álmatlanság okozója legtöbbször a folyamatos stressz. Ha valamilyen problémával nézünk szembe, attól függően fogunk tudni helytállni, hogy miként dolgozzuk fel lelkileg, érzelmileg és szellemileg. A testi bajokat ugyanis mindig lelki eredetűek. Ezekre a panaszokra az orvosok gyógyszeres kezelést írnak fel, holott a legjobb megoldás az, ha a stressz forrását szüntetjük meg.

Ezt okozhatja velünk a stressz...

De mik lehetnek az okai a mindennapos stressznek? Az egyik legnagyobb gond az, hogy nem tudjuk levezetni a „harcolj, vagy menekülj” ösztön keltette feszültségeket, amelyek egyre csak halmozódnak. Végül teljesen kimerülünk, és jönnek az egészségügyi problémák. A nyomasztó helyzeteket mindenki másképp kezeli. Míg az egyik ember könnyen megbirkózik egy adott stresszhelyzettel, a másik félelemmel és rémülten néz szembe vele. Az élet bármely területén jelentkezhet a halmozódó feszültség, ami egy intő jel arra, hogy elvesztettük a kapcsolatot önmagunkkal. Ezért fontos, hogy megtanuljunk lazítani, és elengedni azokat a dolgokat, melyek többé már nem szolgálnak bennünket. Minél gyakrabban vagyunk stresszesek, annál inkább hajlamossá válunk a betegségekre. A türelmetlenség, szorongás, harag és félelem veszélyhelyzetekhez hasonló idegi és hormonális reakciókat idéznek elő, melyek káros idegfeszültségekhez vezethetnek. A stressz alattomosan hat, gyakran észre sem vesszük következményeit. Ha túlhajszoljuk és kimerítjük a szervezetünket, különféle tünetek üthetik fel a fejüket, mint például: gyomorbántalmak, fejfájás, bőrkiütés, hátfájás, álmatlanság vagy hangulatváltozások.

Ezek orvoslására nem a gyógyszerek a legmegfelelőbbek. Az emberi kapcsolataink még fontosabbá válnak, hiszen ilyenkor még nagyobb szükség van szeretteink támogatására. A mély beszélgetések, egy ölelés vagy egy közös program a barátokkal nagyon hasznos lehet. A fizikai kontaktus és a szex is oldja a feszültséget, és boldogsághormont szabadít fel a testben, ami köztudottan hasznos a stressz oldására is.

Egy ölelés nagyon sokat segíthet :)

Ahhoz, hogy a lelkünkben rend legyen, a közvetlen környezetünkben is rendnek kell lennie. Ezért rakjunk rendet magunk körül, és figyeljünk arra, hogy mindig legyen elegendő fény és friss levegő otthonunkban! A helyes időbeosztás szintén nem elhanyagolható tényező. Mindig legyen időnk saját magunkra, hobbijainkra és szeretteinkre is a napi teendők mellett! Az egészséges táplálkozás és a sport fontosságáról ódákat lehetne zengeni, de ezek nélkül valóban nem lehet teljes értékű életet élni. Lényeges még a légzés is. Sokaknak meglepő lehet, hiszen általában teljesen tudattalanul vesszük a levegőt, naponta körülbelül 16-23 000-szer. A légzés tudatosításával azonban befolyásolhatjuk szervezetünk oxigén- és szén-dioxid-szintjét, ami akár a hangulatunkra is hatással lehet. Amikor csak tehetjük, legyünk friss levegőn, mert ez felüdíti az agyat, és persze a tüdőnknek is jót tesz.

Stressz

Most pedig nézzünk néhány konkrét egészségügyi problémát, és hogy mi lehet a legjobb megoldás ezeknek a megszüntetésére!

    1. Fejfájás:

Sajnos mindenkinek ismerős érzés, amikor majd szétrobban a feje a fájdalomtól. Ilyenkor a legjobb, ha eszünk egy pár falatot, majd lefekszünk pihenni. A nyak és a vállak ellazítása és masszírozása is hatásos, vagy ha már végképp semmi sem segít, jöhet egy kis meleg vizes borogatás a kritikus területre.

    2. Emésztési zavarok:

Koplalni kell. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy semmit se együnk, de különösen fontos a mértéktartás és a diétás, gyomorkímélő ételek fogyasztása. Egy zsíros, szaftos pörkölt helyett válasszuk a joghurt-gyümölcs-zabpehely kombinációt. A gyomrunk hálás lesz érte.

    3. Menstruáció előtti idegfeszültség (PMS):

A tünetek enyhítése érdekében érdemes több C-vitamint, B6-vitamint, cinket és ligetszépeolajat magunkhoz venni. A koffein, cukor és só mennyiségét csökkentsük, mozogjunk többet! A meleg italok, levesek fogyasztása és az aromaterápia is sokat javíthat közérzetünkön.  

    4. Libidócsökkenés:

Ha azon kapjuk magunkat, hogy már a szeretkezéshez sincs kedvünk, valószínűleg nagyon kimerültek lehetünk. Aggódni azonban nem szabad, türelmesnek kell lenni. A pihenés, lazítás, esetleg egy utazás segíthet visszahozni az életerőnket. Serkentsük egy kicsit szexuális fantáziánkat, és beszéljük meg párunkkal is a problémánkat! Egy ginzeng- vagy vitaminkúra szintén csodákra képesek.

    5. Kimerültség:

A stressz okozta kimerültség egy érzelmi és depressziós állapotnak tekinthető. Ajánlott ilyenkor egy alapos kivizsgálás, hosszabb szabadság, egy kis levegőváltozás és sok-sok alvás. A megfelelő táplálkozás és mozgás pedig egyértelmű.  

A stressz tehát mértékkel hasznos lehet, de könnyű átesni a ló másik oldalára. Éppen ezért vegyük észre az intő jeleket, és tudjunk megálljt parancsolni magunknak, ha szükséges. Érdemes elgondolkodni Dan Millman szavain:

„Az emberek nagy része úgy él, hogy azzal gyilkolja önmagát. Lehet, hogy harminc, negyven évbe is beletelik, amíg megölik magukat a dohányzással, ivással, a stresszel vagy a mértéktelen evéssel, de azért ez ugyanúgy öngyilkosság.”

 

Forrás: Alix Kirsta Stressz – Hogyan küzdjük le és éljünk nyugodt, örömteli életet c. könyve alapján

Képek forrása: fi; marlenewatsontara; weheartit

Címkék:      

Hozzászólások