Lexi & Magazine

Életmód / Életstílus

Édes méreg: ezért kerüld a cukrot

Az ünnepek közeledtével még több édességet, süteményt és cukrot eszünk, mint az év más időszakában. Érdemes azonban csökkenteni a cukorbevitelt, vagy más, egészségesebb alternatívákat keresni helyette, ugyanis meglepően sok káros következménye lehet.

Íme, néhány a sok közül:

  1. Csökkenti az immunrendszer védekezőképességét.
  2. Csökkenti a szövetek rugalmasságát.
  3. Vitamin- és ásványianyag-hiányhoz vezethet.
  4. Növeli a rák kialakulásának kockázatát.
  5. Elsavasodáshoz vezethet.
  6. Gyakori oka az elhízásnak, ugyanis elősegíti a túlzott táplálékbevitelt.
  7. Fogszuvasodást okozhat.
  8. Akár hiszed, akár nem, de olyan betegségek kialakulásának is köze lehet a rendszeres cukorfogyasztáshoz, mint a gyomor- vagy nyombélfekély, az ízületi gyulladás, az epekő, a vakbélgyulladás vagy a fogágybetegségek.
  9. Élelmiszer-allergiát idézhet elő.
  10. Károsíthatja a DNS szerkezetét, és megváltoztathatja a fehérje szerkezetét.
  11. Növelheti a máj méretét azáltal, hogy a májsejtek osztódnak.
  12. Csökkenti a tanulási képességet; fáradékonyságot, levertséget okozhat.
  13. Súlyosbíthatja a premenstruációs szindróma (PMS) tüneteit.
  14. A cukor addiktív anyag, azaz függővé tehet.
  15. Só- és vízvisszatartást indukálhat.
  16. Szerepet játszik a pattanások kialakulásában.
  17. Akár a szexuális életet is tönkreteheti, mert „kikapcsolja” a gént, amely a nemi hormonok szabályozásáért felelős.

Mindenki tudja, hogy sajnos a boltokban kapható késztermékek és -ételek, valamint a gyorséttermiek tele vannak cukorral. A Coca-Cola nemrégiben beismerte, hogy mennyi cukrot tartalmaznak a vállalat termékei. Kapaszkodjatok meg: egy nagy adag kólában 44 teáskanálnyi hozzáadott cukor van! A dobozos kóla, amely 35 gramm, vagyis körülbelül 6 teáskanálnyi cukrot tartalmaz, kalóriamennyiségét tekintve egy kapucsínóhoz vagy egy fél croissant-hoz hasonlít. De hogyan iktathatnánk ki a mindennapjainkból az „édes mérget”?

cukor

Itt van néhány édes lehetőség a finomított fehér cukor helyettesítésére:

A méz rendkívül egészséges és értékes a szervezet számára. A legjobb természetes energiaforrás magas szénhidráttartalma miatt. 80% szőlőcukorból és 20% gyümölcscukorból áll. Szinte az összes létfontosságú ásványi anyag megtalálható benne, mint például vas, réz, kalcium, foszfor, magnézium, cink, jód vagy mangán. Ezenkívül magas a B1-, B2-, C-vitamin- és folsavtartalma. Kiváló immunerősítő. Vértisztító, és baktériumölő enzimjeinek köszönhetően a fáradtság és a betegségek leküzdésében is segít. Torokfájás esetén fertőtleníti a nyelőcsövet, emellett az emésztésre is jótékony hatást gyakorol.

Az agavé nektárt, ezt a cukornál 42%-kal édesebb szirupot, az agavé növényből nyerik, mely többek között a tequila alapanyaga. Az ásványianyag-tartalmától függően színe a világostól a sötétbarnáig terjedhet, állaga pedig kissé hígabb a méznél. Glikémiás indexe körülbelül a fele a cukorénak, de kalóiaértéke ugyanannyi. Könnyen feloldódik, nincs kellemetlen mellékíze.

A nyírfacukor (xilit) szintén természetes édesítőszer, 1:1 arányban helyettesítheti a cukrot. Teljesen mellékízmentes, az egyetlen olyan cukorpótló, amely anyagcserezavarok esetén is megengedett. Alacsony glikémiás indexe miatt cukorbetegek is fogyaszthatják. Kalóriatartalma 40%-kal alacsonyabb a cukorénál, ezért diétázóknak, fogyókúrázóknak bátran ajánlható. Mindemellett gátolja a fogszuvasodást, és elősegíti a fogak egészségének megtartását. A gombák nem tudják lebontani, ezért Candida-diétát folytatók is használhatják. Az egyetlen hátránya, hogy nagyobb mennyiségben hashajtó hatású.

A stevia az új sláger az egészséges életmód híveinek körében. Nem is csoda, hiszen a Stevia növény kalóriamentes (ugyanakkora adag stevia 200-szor édesebb a cukornál) és még egészséges is! Serkenti a máj, a lép és a hasnyálmirigy működését, szabályozza szervezetünk vércukorszintjét, rendszeresen fogyasztva pedig elősegíti a szellemi frissességet, a jobb emésztést és a nyugodtabb alvást. Említésre méltó még gyulladásgátló, baktérium- és gombaölő tulajdonsága, melyeknek köszönhetően valóban a legjobb cukorpótlónak tartható. Egyetlen szépséghibája jellegzetes íze, melyet azonban a gyártás során igyekeznek kiküszöbölni.

stevia

Az egészséges élet alapköve az egészséges táplálkozás. Mint bármi, a cukor sem olyan rossz egy bizonyos mértékig. Manapság azonban éppen ezzel a mértékkel van a probléma… A legjobb, ha odafigyelünk a tudatos étkezére és a mértéktartásra. Ne feledjük, a „dolce vita” életérzéshez nem kell feltétlenül cukor…

 

 Forrás: lifehacker, livesciencemedipressmindbodygreentelegraph

 Képek forrása: mysteriesbeautiquemedicalspa

 

Címkék:        

Hozzászólások