Lexi & Magazine

Életmód / Életstílus

Így szokj le a dohányzásról!

A dohányzás az egyik legnépszerűbb függőség, amiről nagyon nehéz leszokni. Megnyugtat, ellazít, kikapcsol, és még az éhségérzetet is csökkenti. Azonban káros hatásai jócskán ellensúlyozzák ezeket a pozitívumokat. Mindenki tudja, hogy a dohányzás káros az egészségi állapotra, szakértők szerint körülbelül 25 életet veszélyeztető betegség okozója lehet. Tudom, hogy ezzel még senkit nem sikerült megrémíteni, így felsorolunk néhányat ezek közül:

  1. A tüdő-, gége-, a szájüreg-, nyelőcső- és a hólyagrák egyik legnagyobb rizikófaktora
  2. A dohányzók között gyakori a fekélybetegség
  3. A cigarettázó férjek nemdohányzó feleségei között gyakoribb a tüdőrákos megbetegedés, mint a nemdohányzó férjek nemdohányzó feleségei körében
  4. A terhesség alatti dohányzás következményeként gyakoribb a magzati halálozás, a vetélés, a koraszülés és a szülés körüli halálozás, valamint a magzati fejlődés visszamaradása. E káros hatás miatt kisebb lehet az újszülöttek testsúlya, -hossza, fej- és mellkörfogata. Sőt, a születendő gyermek értelmi fogyatékosságának okozója is lehet. Érdemes tehát minél hamarabb letenni a cigarettát az újszülött és a saját érdekünkben.
  5. Az apa ezen káros szenvedélye növeli az utódok rákos megbetegedésének a kockázatát. (A dohányzás miatt károsodott ondósejt ugyanis átörökítheti a rákos megbetegedési hajlamot.)
  6. Impotenciát okozhat, és hátrányos a fogamzásra.
  7. Általános az a megállapítás, hogy a cigarettázók több gyógyszert fogyasztanak, mint a nemdohányzók.
  8. A dohányzók körében gyakoribb az ínygyulladás és a fogágybetegségek.
  9. Az erős dohányzás az időskorú vakság és a csontritkulás egyik rizikófaktorának tekinthető.
  10. A dohányzás csökkenti a szervezet C-, B1-, és B6-vitamintartalmát.

 

Mit tartalmaz egy szál cigaretta?

A fentiek függvényében érdemes mérlegelnünk, mennyit ér az egészségünk. A dohányzás abbahagyása nem könnyű, de ma már több olyan módszer is létezik, ami segíti a leszokni vágyókat céljuk megvalósításában.

Elektromos cigaretta

Az elektromos cigarettát 2005-ben dobták piacra Európában, Magyarországon pedig 2007 óta elérhető. Érzete, hatása a hagyományos cigaretta használatához hasonló. Oldott nikotin található benne, ami hevítés hatására alakul belélegezhető párává, de a cigarettában lévő egyéb toxikus anyagok (szén-monoxid, kátrány és egyéb veszélyes anyagok) nincsenek benne. A dohányos csak elpárologtatott vízgőzt szív be, ami minimális oldott anyagot tartalmaz. Bár a szakértők egyelőre nem támasztják alá meggyőzően, hogy sokkal egészségesebb alternatívája a hagyományos cigarettának, sokan használják ezt az eszközt. A felhasználói tapasztalatok alapján nem merültek fel különösebb egészségkárosításra utaló jelek, de még hosszú távú klinikai vizsgálatokra van szükség a további eredményekhez.  

Elektromos cigaretta

Nikotinpótlók

Számos nikotinpótló termék található a piacon, a nikotintapasztól kezdve a nikotinos rágón át a nikotintartalmú szopogatós tablettákig. Ezek a készítmények arra szolgálnak, hogy mérsékelve a dohányzásról leszokni kívánók elvonási tüneteit, nikotint jutassanak a szervezetbe. Recept nélkül is hozzájuk lehet jutni, bármelyik patikában beszerezhetőek. Nem kizárólag a dohányzás azonnali abbahagyására javasolt, a dohányzás átmeneti felfüggesztésének vagy a dohányzás csökkentésének elősegítésére is szolgálhat.

Gyógyszerek

Néhány gyógyszer is segíthet, ezek azonban vénykötelesek, azaz csak orvosi előírásra válthatóak ki. A legújabb gyógyszerek már nem csak a tartós nikotinszintet biztosítják, hanem a rágyújtással járó kellemes érzetet is semlegesítik, így növelve a leszokás sikerességét.

Alternatív terápiák

A hipnózis, az akupunktúra, a biorezonancia és más alternatív kezelések is nagy népszerűségnek örvendenek a leszokni vágyók körében. Mivel a szakértők még nem vizsgálták behatóbban ezeknek a módszereknek a hatékonyságát, nem tudni, hogy az eredményük is olyan-e, mint a népszerűségük. Minden esetre sokan veszik igénybe ezt a fajta segítséget.

Társadalmi támogatás

Kevesen élnek ezzel a lehetőséggel, pedig a statisztikák szerint a telefonos forródrót például jelentősen növeli a leszokás arányát. Emellett számtalan csoport és mozgalom is létrejött ebből a célból, akik szintén hozzájárulhatnak a sikeres leszokáshoz.

 Nem lehetetlen a leszokás...

Módszer tehát van elég, az egyetlen dolog, ami szükséges a sikerhez, az akaraterő és az önmagunkba vetett hit. Ha elsőre nem megy a leszokás, akkor se essünk kétségbe, az emberek többségének ugyanis több próbálkozásra van szüksége. Fel kell ismerni, hogy a kudarc is része a folyamatnak, és csak rajtunk múlik, hogy megpróbáljuk-e még egyszer a siker érdekében.

„Sokan el sem hiszik, mennyi mindent elérhetünk azzal, ha egy-egy kudarc után újra és újra nekifutunk a célnak.”

(Nick Vujicic)

 

Forrás: piac, orvos, szeretlekmagyarorszag

Képek forrása: parameter, wiki, egeszseg, provocativepenguin

Címkék:      

Hozzászólások