Lexi & Magazine

Életmód / Életstílus

Szívbarát ételek a hosszú élethez

„Az vagy, amit megeszel” – tartja a közmondás. Jogosan, hiszen nem lehet eléggé hangsúlyozni, milyen fontos szerepe van egészségünk megőrzése szempontjából a kiegyensúlyozott és változatos étrendnek. Egy kis odafigyeléssel, mértékletességgel és mozgással ugyanis megelőzhető lenne a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulása.

Néhány étel kifejezetten ajánlott, ha valaki ilyen problémákkal küzd.

Az avokádó rendszeres fogyasztásával csökkenthető a vér összkoleszterinszintje, sőt a HDL („jó”) koleszterin szintjét növeli, míg az LDL („rossz”) koleszterin szintjét csökkenti. A teljes kiőrlésű gabonafélék hasonló hatással bírnak, emellett a bennük található rostoknak köszönhetően az emésztést is segítik. Az igazi étcsokoládé (minimum 75, de inkább 85%-os kakaótartalmú) a boldogsághormonok termelése mellett szintén csökkenti az LDL koleszterin szintjét. Emellett fertőzés- és gyulladásgátló fenolt is tartalmaz, mely megakadályozza, hogy a vérben zsíros anyagok oxidálódjanak, ami az artériákat eltömődéséért felelős. Nagyon sok zöldség és gyümölcs bír vérnyomáscsökkentő hatással, például a görögdinnye, a spenót, a fokhagyma, a galagonya vagy a fekete ribizli.

A spárga kiváló értisztító hatású, rendszeres fogyasztásával csökken a vérrögök képződésének veszélye. A brokkoli magas K-vitamin tartalmának köszönhetően csökkenti az érelmeszesedés kockázatát, illetve a csontképződéshez is nélkülözhetetlen. Az olívaolajról kimutatták, hogy rendszeres fogyasztása akár 41%-kal csökkenti a stroke kialakulásának kockázatát.

Jó hír a kávérajongóknak, hogy napi 2-3 adag hozzájárulhat az egészséges szívműködéshez, míg a zöld tea mérsékli a koleszterin felszívódását a szervezetben. A csalán, a gyermekláncfű és a tyúkhúr kitűnő vas- és klorofillforrások, míg a narancs, a gránátalma és az áfonya szívvédő hatásáról is ismert. A sajtfélék is egészségesek, kutatások ugyanis kimutatták, hogy a rendszeresen sajtot fogyasztók vérnyomásának szisztolés értéke alacsonyabb, mint a kevés sajtot fogyasztóké.

Az olajos magvak, mint a dió, a mogyoró vagy a mandula, szintén ajánlottak. B2-vitamin (más néven riboflavin), E-vitamin, magnézium- és cinktartalmuk nemcsak a szívünknek hasznos, hanem a jókedvünkhöz is hozzájárulnak. Fogyasztásukkal megakadályozhatjuk a szívbetegséghez és a stresszhez hozzájáruló szabad gyökök kialakulását.

Nem ejtettünk szót az omega-3 zsírsavakat tartalmazó tengeri herkentyűkről, melyek áldásos hatásának köszönhetően a déli népek oly hosszú kort élnek meg. Többek között rugalmasabbá teszi az érfalakat, csökkenti a vérnyomást és az érfalakon belüli lerakódásokat, valamint megakadályozza a szervezetben a gyulladásos folyamatok kialakulását.

Dietetikusok javasolják a heti egyszeri vegán étrendet is, amikor kiiktatjuk a húst és a tejtermékeket az étrendünkből. Ezzel ugyanis csökkenteni lehet a koleszterin és egyéb káros zsírok mértékét a szervezetünkben.

Meglepően hangozhat, de kis mértékben az alkohol is jót tesz a szívünknek. A vörösbor vagy 1-2 cent gyógynövénypárlat csökkenti a vérrögképződést, és a HDL koleszterinszintet is növeli. Ám hangsúlyozom a mértékletességet!

Mint látjuk, nem kell drasztikus diétába fognunk, vagy salátán tengődnünk életünk hátralevő részében, csupán arra kell figyelni, hogy minél változatosabban és persze mértékkel táplálkozzunk.

 

Fotók: weheartit.com

 

 

Címkék:      

Hozzászólások