Lexi & Magazine

Életmód / Életstílus

Légy energikus télen is!

A téli lehangoltság egyik fő okozója a természetes fény hiánya, hiszen ilyenkor a nappalok jóval rövidebbek. A másik fő ok, hogy télen hajlamosabbak vagyunk többet enni a kelleténél, és nem riadunk vissza a kiadósabb fogásoktól sem. A zsírosabb, kalóriában gazdagabb ételek azonban nem feltétlenül tartalmazzák azokat a tápanyagokat, melyekre szüksége lenne a szervezetünknek.

Bár már mindenki kívülről fújja, hogy fontos az egészséges táplálkozás, sokan még mindig nem érzik eléggé a jelentőségét. Az alultápláltságnak (ami jelen esetben a tápanyagokban és vitaminokban szegény étrendet jelenti) könnyen felismerhető jelei vannak.

  1. Szorongás és szezonális depresszió, amiért főképpen a B-, D- és C-vitamin, valamint a biotin, a kálcium és a vas hiánya okolható.
  2. Gyengék a csontjaid? A háttérben talán a zsírban oldódó vitaminok, a cink a kálcium és a magnézium hiánya állhat.
  3. Ha folyton fáradtnak érzed magad, és még egy medvénél is hosszabb téli álmot tudnál aludni, akkor a szervezetednek nagy szüksége lenne a B-vitaminokra és a magnéziumra.
  4. Gyenge az immunrendszered, és könnyen megbetegszel? Az A-, C-, D- és az E-vitamin, valamint a szelén a magnézium és a cink biztosan felturbózzák az idegrendszered.
  5. A bőrproblémák, mint például a pattanás, az akne vagy az ekcéma nemcsak idegesítőek, de az önbecsülésünket is aláássák. Ha szép bőrt szeretnél, fogyassz B-, C- és E-vitaminban, omega-3 zsírokban és szelénben gazdag élelmiszereket!
  6. Ha emésztési problémákkal küzdünk, néha a világ legjobb diétája sem ér túl sokat. Ilyen esetekben is vitaminhiány állhat a háttérben, melyre a legjobb megoldás, ha a vitaminraktáraink feltöltése mellett gondoskodunk a megfelelő szelén-, magnézium- és cinkbevitelről.
  7. Tudtad, hogy az álmatlanságban szenvedők 90%-a egyéb krónikus betegségekkel is küzd, mint például a cukorbetegség, a szívbetegségek vagy a magas vérnyomás? Emellett nagyobb a depresszió és a túlsúly kockázata is. A nyugodt, mély és pihentető alvás érdekében érdemes több B11- és E-vitamint, magnéziumot, cinket és szelént vinned a szervezetedbe.

Tökéletes ebédre...

Manapság már télen sem megoldhatatlan a kiegyensúlyozott és változatos étrend, hiszen a boltok polcain mindent megtalálunk. Bár a tél nem a friss gyümölcsök és zöldségek szezonja, ilyenkor, a hidegebb hónapokban is válogathatunk fagyasztott termékekből és a nyáron eltett befőttekből. Emellett érdemes új fűszereket vagy teákat kipróbálni. A gyömbér, a chili, a citromfű vagy a rooibos tea kifejezetten jó hatással van ránk ilyenkor.

A megfelelő táplálkozás mellett figyeljünk oda a folyadékbevitelre is! A víz nemcsak segíti a szervezet megfelelő működését, hanem méregtelenít, és segít a fogyásban. Egy felmérés szerint azok a diétázók, akik minden étkezés előtt megittak egy pohár vizet, többet fogytak, mint akik nem ittak az étkezések előtt. Napi 2 liter víz elfogyasztása igazán nem nagy feladat. Ha másképp nem megy, vegyünk magunkhoz egy 2 literes ásványvizes palackot, ami a nap folyamán mindig ott van a kezünk ügyében. Így estére már biztosan meglesz a napi bevitel.

Engedd be a fényt! Bár kevés a napos órák száma télen, ki kell használni. A fény szerepe többek között, hogy jelezze belső óránknak, mikor indul a nap, és mikor kell felkelni. Ehhez ne engedd le teljesen a redőnyt, vagy csak félig húzd be a sötétítőt!

Mozogni télen is jó

Végül menjünk ki a szabadba! Sokan nem szeretik a hideget, de a friss levegő és a mozgás öröme kárpótol érte. Nagyon fontos, hogy ilyenkor se mondjunk le a napi mozgásról, legyen az egy romantikus séta, jégkorcsolyázás a barátokkal vagy szánkózás a gyerekekkel. A lényeg, hogy mozogjunk valamit. Így biztosan energikusabban köszöntjük a tavaszt, és a felesleges kilók miatt sem kell majd aggódnunk.

Forrás: mind; womenshealth

Képek forrása: oprah; health; fitness

Címkék:        

Hozzászólások