Lexi & Magazine

Gyermek / Szakértő

Boldog gyermek, sikeres felnőtt II. rész

Fogadd el olyannak, amilyen! 

DepresszióHa valakit gyermekkorában sokat piszkáltak a szülei, testalkata, ügyetlensége, bizonyos „hiányzó” képességei miatt, az felnőttként szinte biztosan meg kell küzdjön az önbizalomhiánnyal, az önelfogadás problematikájával. A szülő az első kritikus, az első olyan személy, aki kívülről látja gyermekét, és akinek a véleménye, értékítélete meghatározza gyermeke önmagához és a világhoz való viszonyát.

Az a gyerek érzi jól magát a bőrében, és teljesedhet ki később, akit elfogadnak olyannak, amilyen. A nevelés iránya alapvetően kétféle lehet: az egyik a gyermek lényét veszi figyelembe, „legyél, aki vagy, én támogatlak” jelszóval; a másik a szülők elképzeléseire, vágyaira koncentrál, mottója: „legyél olyan, amilyenné én akarlak tenni”. Ha belegondolsz, ez utóbbi később, a párkapcsolatokban sem működik, hiszen az a partner, aki egy ideált kerget, és folyamatosan arra kényszerít, hogy vetkőzd le valós éned, nem önmagadért szeret.

Ha valakit nem fogadtak el olyannak, amilyen, hanem a szülei – vagy a tanárai – mondják meg, hogy milyennek kellene lennie, és olyanná akarják faragni, akkor ez ellenállást vált ki, és ez az ellenállás agresszióban vagy depresszióban nyilvánul meg. Ne nevelj mániás, teljesítménycentrikus gyermeket! Legyenek céljai, és legyen benne erő és kitartás, hogy azokat elérje, de ne felnőtt mércével mérd eredményeit! Sikeres és egészséges felnőtt abból lesz, aki lehetett teljes értékű, szabadon játszó, mindennap mesét hallgató, testi-lelki dögönyözésben részesülő, biztonságban élő kisgyerek, vagy éppenséggel lusta, álmodozó kamasz.

Mozogj, hogy szónok lehess! 

Mozgás a gyermekkel együttGyermekkorban minden fejlődés alapja a mozgás. A koordináció, a beszédkészség, a ritmusérzék és a helyesírás, a koncentráció, bár furcsán hangzik, mégis igaz, hogy mozgásalapú. A gyerekeknek még iskoláskorban is napi rendszerességgel több órát kellene a szabadban, szabad mozgással tölteni: ugrálni, fára mászni, futkározni, üvöltözni. Egy svéd kutatócsoport vizsgálatai rámutattak, hogy a mozgásszegény életmódot folytató gyerekek agyi tevékenysége eltér azokétól, akiknek lehetősége van mindennap a szabad mozgásra.

Az a gyerek, aki nem mozoghatja ki magát, nem ügyesedhet, fejlődhet, később beszédproblémákkal, tanulási nehézségekkel találja magát szemben.

Hagyni kell a gyerekeket, hogy életkoruknak megfelelően élhessék az életüket! Ők ösztönösen tudják, hogy mire van szükségük.

Családi közös sport

Ismerd meg gyermeked! 

Sok szülő maga is hajszolt életet él, és már nem marad sem energiája, sem türelme, hogy gyermekével minőségi időt töltve, együtt játszva megismerje, milyen is valójában, milyen vágyak hajtják, hogyan telnek a napjai, mit gondol és érez. Vagyis szinte idegen számára gyermeke, akinek az életéről pedig ő dönt. De akkor mi alapján? Egyszerű a válasz: saját elképzelései szerint, ahogy ő megálmodta gyermeke életét. Így választanak óvodát, iskolát és szakmát.

SzomorúságNe a saját álmaid kergesd, figyeld csemetéd! Ha különórát választotok, ne az éppen aktuális divatirányzat szerint tegyétek, hanem gyermeked őszinte érdeklődése, személyisége, testi-lelki adottságai alapján! Ha nem versenyző alkat, ne hordd versenyekre! Ha nem szeret szerepelni, ne kényszerítsd rá mondván, majd így megszokja! Zenéljen, sportoljon, de ne a verseny, hanem a tevékenység öröme miatt! Hidd el, elérkezik majd a pillanat, amikor ő maga kezdeményezi, hadd menjen versenyezni.

„Próbáld élvezni a gyerekedet és szakíts rá időt, ez a legfontosabb” - tanácsolja Vekerdy Tamás.

Hallgass az ösztöneidre! 

Az anyai ösztönöknél nincs jobb iránytű. Sajnos, sok szülő nem bízik gyermekeivel kapcsolatos  megérzéseiben, a környezet felől érkező nyomás, a sok információ elbizonytalanítja őket. Tipikus példa erre az iskolaválasztás: ha a szülő a társadalmi-gazdasági tendenciákat veszi figyelembe, akkor mindenképpen elismert, emelt szintű idegen nyelvi képzést, számos különfoglalkozást ígérő intézményt választ, ha viszont gyermeke test-lelki igényeit helyezi előtérbe, már korántsem biztos, hogy ezek a nyerő szempontok. Ilyenkor az dönt, a trend és a kívülről érkező nyomás vagy a szülő belső hangja erősebb-e.

„A szorongó szülők azt gondolják, hogy a legjobbat akarják a gyereknek, holott régóta tudjuk, a zseniális topmenedzser nem abból lesz, aki már az óvodában is ezt tanulta, hanem abból, aki teljes értékű óvodás lehetett, teljes érzelmi biztonsággal, aztán lehetett teljes értékű kamasz, akit szabadon engedtek végre. Először ölelték testi-lelki értelemben, aztán pedig képesek voltak elengedni” – mondja Vekerdy Tamás.

A világ néha annyira bonyolult, hogy ösztönösség és megérzés nélkül nem tudnánk benne tájékozódni. Az iskola, az élet látszólag csak a logikus gondolkodást tanítja, ám ha gyermekünkből életrevaló felnőttet akarunk nevelni, meg kell tanítanunk neki azt is, hogyan tudja értelmezni az embereket, hogyan lásson át a problémák, a viselkedésminták szövevényén.

Szülői ösztönök útján

 

 Folytatjuk.

 A cikk megírásában közreműködtek a KidSpirit Fejlesztő- és Játszóház szakértői, Népessy Dóra, Szabó Ágnes és a Busy Bee Kétnyelvű Óvoda nevelési szakértője, Nágel Anna.

Fotók: getfityou.comguardian.co.uktoday.com

Címkék:        


Kapcsolódó cikkek:

Hozzászólások