Lexi & Magazine

Gyermek / Szakértő

Boldog gyermek, sikeres felnőtt III. rész

Tanítsd meg örülni! 

Az élet apró dolgaira való rácsodálkozást, a pozitív életszemléletet gyermeked tőled tanulhatja meg. Járj elöl jó példával, hogy örülni tudjon annak is, ha szépen süt a nap, vagy a közösen készített madáretető sok kismadarat vonz a kertetekbe, töltse el jókedvvel, ha együtt lehet a család, ha közösen főzőcskéztek, és készítetek valami ínycsiklandó finomságot. Ha úgy élsz, hogy az egyszerű dolgoknak is nagy jelentőséget tulajdonítasz, gyermeked is arra kondicionálod, hogy ezeket majd a saját életében észrevegye és értékelje.

 Öröm

Beszélgessetek, legyetek kíváncsiak! 

Amikor jöttök-mentek, beszéljétek meg, mit láttok: miért fontos, hogy ne szemeteljünk, miért csak annyi élelmiszert vegyünk, amennyit el is fogyasztunk, miért jó mozogni, szabad levegőn játszani, miért járunk óvodába-iskolába. A gyerekek mindent megértenek, ha az ő szintjükön beszélgetünk velük, s ezzel természetes kíváncsiságukat is fenntarthatjuk, ami felnőtt korban is megmarad.

BeszélgetésHa foglalkoztatja valami, gyűjtsetek róla képeket, rendszerezzétek a tudásotokat, rendezzetek versenyt, ki tud többet az adott témáról. A projektmódszer is hasonló elven, vagyis a kíváncsiság által inspirált információszerzésen és rendszerezésen alapul. Beszéljetek olyan dolgokról, ami foglalkoztatja a gyereket, és segíts, hogy más nézőpontból is láthassa a saját világát. Mesélj neki példákat ezzel kapcsolatban, hogy értse: nem minden az, aminek elsőre látszik. Tanítsd meg gyermekednek a több szintű igazság értelmezését! Fedezzétek fel a világ mélyebb logikáját, hogy később képes legyen különbséget tenni a látszat és a mögötte rejlő valóság között! Segíts neki abban, hogy merjen, és tudjon a fejlődése során egyre több szinten gondolkodni, kérdéseket feltenni, összefüggéseket felállítani.

Nevelj szabad gyermeket! 

Ha azt szeretnéd, hogy gyermeked felnőtt korára érett, döntésképes, ugyanakkor kreatív, saját igényeit felismerő és kielégíteni tudó személy legyen, hagyj neki szabad teret. Azok a szülők, akik - a legjobbat akarva gyermeküknek - olyan kérdésekben is megkötik kezüket, ahol terepe lenne a szabad gondolkodásnak, intuíciónak, szándékukon kívül éppen az egyik legfontosabb készség elsajátításától fosztják meg. Ez a tudás valahogy úgy foglalható össze, hogy nemcsak egyféleképpen csinálhatók a dolgok, szabadságunkban áll választani. A felnőtt életben ezt a képességet akkor tudják majd leginkább kamatoztatni, amikor belekerülnek egy problémás szituációba, és képesek lesznek ugyanazt a helyzetet többféle perspektívából szemlélni, értelmezni és megoldani.

Természetesen szabályokat muszáj tartani, meg kell húzni a szabadság határait, ugyanis a rend nélküli lét ugyanolyan romboló a gyermek személyiségfejlődését tekintve, mint a túlontúl beszabályozott napirend és a csak egyfajta szabályrendszert és nézőpontot - a sajátját- ismerő nevelés. Megszokásból ne állíts korlátot, csak ha rá nézve veszélyt jelent a sztereotípiáktól való eltérés.

Szabadság - fejlődés

A szülőnek tudni kell különbséget tenni, miben lehet szabadságot adni, és miben kell következetesnek lenni: ha gyermeked télen szandált akar húzni, vagy napokig csak édességet akar enni, az nem megengedhető, de ha az oviban váltóruhának királylányos jelmezt szeretne felvenni, annak semmi akadálya (persze ez utóbbinál azért kérdezzük meg az óvó néniket is).

Le a sémákkal! 

Olykor a sémák támaszt nyújtanak, hiszen ismeretlen élethelyzetekben fogódzót adhatnak, hozzásegíthetnek a megoldás megtaláláshoz. Ám a gyereknevelésben túlzott alkalmazásuk gyermeked szabad személyiségfejlődésének vetnek gátat. Az a gyerek, aki azt érzi, hogy mindig a „norma és a séma” szerint kell viselkednie ahhoz, hogy elfogadják, attól kezdve elsődleges céljának és feladatának a megfelelést fogja tekinteni. Ezért a társadalmi normák és szabályok megtanítása mellett ugyanolyan fontos szülői feladat az egyéni, akár szokatlan ötletek bátorítása is. Akkor tilts, ha tudod, miért teszed, ha valóban következményei lennének a tiltott viselkedésnek, de az irányadó a bátorítás legyen!

A kísérletezés, egy-egy dolog újszerű alkalmazása, más perspektívából szemlélése erősíti a kreativitást és a szabad gondolkodást.

GyermekrajzTöbb kísérletet is végeztek arra vonatkozóan, hogyan változik a gyermeki képzelőerő és kifejezőkészség a kor előrehaladtával. Ahogy egyre több szabály nyomja a gyermek vállát, úgy csökken a kreativitása. Ennek ékes példái a gyermekrajzok. Óvodáskorban még mosolyog a napocska, a tv-toronyban Mikulás és manói élnek, és tündérek népesítik be a kerteket, később a mese átadja a helyét a realitásnak, a rajzok az elvárt szabályok szerint jelenítik meg a világban tapasztaltakat. Pedig milyen nagy kár azért a szárnyaló fantáziáért!

Értékrend, csak helyesen! 

Jó, ha már egészen kis kortól kezdve tudja gyermeked, mennyi munka áll egy-egy teljesítmény mögött, legyen szó egy ebédről vagy akár versenyen elért jó helyezésről. A szeretet ne csak fogalom legyen számára, hanem tettekben is egyre inkább legyen jelen életében. Az udvarias viselkedés és a valós hála kifejezése között nagy a különbség. Más szimplán megköszönni valamit, és más őszintén elmondani, milyen fontos számodra, amit kaptál, átéltél.

 Nincs arra recept, hogy ha mindent betartasz, amit a szakemberek írnak, mondanak, gyermeked, felnőttként valóban sikeres és boldog ember lesz, de akkor adhatod neki a legjobb útravalót, ha őszintén és szeretetből cselekedsz és hagyod, hogy a megérzéseid súgjanak, hiszen mégiscsak a te gyermeked.

Értékrend - család

 A cikk megírásában közreműködtek a KidSpirit Fejlesztő- és Játszóház szakértői, Népessy Dóra, Szabó Ágnes és a Busy Bee Kétnyelvű Óvoda nevelési szakértője, Nágel Anna.

Fotók: internet

Címkék:        


Kapcsolódó cikkek:

Hozzászólások