Lexi & Magazine

Életmód / Orvos válaszol

Álom, édes álom, hol vagy?

Lexi: Mikor beszélhetünk alvászavarról?

Dr. Németh Adrienn: Az alvási ciklus fontos része mindennapjainknak. Testi-lelki regenerálódásunkat jelentősen befolyásolja. Alvászavarnak tekintjük azt az állapotot, amikor az éjszakai alvás nem megfelelő mennyiségű és/vagy minőségű. Nem pihentető. Az emberek általában arról panaszkodnak ilyenkor, hogy már reggel is nagyon fáradtak, nem rendelkeznek megfelelő energiamennyiséggel.

Az alvászavaroknak 3 típusát különböztetjük meg. Az alvászavarok közé tartozik az insomnia (el- és átalvási nehézség), mely nehezített elalvással, az alvásnak ébredéssekkel megszakított mintázatából vagy folyamatos alvást követő túl korai ébredésből állhat. Ebből kifolyólag nem töltenek megfelelő időt alvással, illetve az alvás normális ciklusa zavarttá válik a páciensek esetében. Ennek éppen ellentéte a hypersomnia, mely fokozott alvásigényen alapuló állapot. Az is előfordulhat, hogy valaki 10-12 órát is képes aludni egyfolytában, vagy képtelen korán felkelni, alvása mégsem pihentető. A harmadik pedig a parasomnia, ahol elsősorban az elalvás vagy a felébredés folyamata sérül. Ide tartoznak például a rémálmok, alvajárás, fogcsikorgatás, nyugtalan láb szindróma stb.

Lexi: Mennyi a legoptimálisabb alvásidő?

N.A: Az alvás optimális mennyisége az életkorral változik. Csecsemőkorban nagyon magas ennek az igénye. Kisgyermekkorban ez valamelyest csökken, de még így is szükség van 10-12 óra alvásra. Serdülő, illetve felnőtt korban ez átlagosan 7-8-ra csökken le, de a valóságban még ennél is kevesebb időt töltenek alvással az emberek. Idősebb korban pedig ez tovább csökkenhet.

Lexi: Milyen okokra vezethető vissza az alvászavar megjelenése?

N.A: Sok tényező befolyásolja. Fontos, hogy elkülönítsük a testi és lelki eredetű okokat. Testi ok lehet például, ha valakinek pajzsmirigyproblémája van. Alulműködés esetében gyakran hypersomnia léphet fel, túlműködésnél pedig inkább insomnia kialakulása a gyakoribb. Ezen kívül bármilyen más belgyógyászati, krónikus eredetű megbetegedés következménye lehet az alvászavar, ezért nagyon fontos a szomatikus kivizsgálás.

A hangulatzavarok első figyelmeztető jele lehet, ha az alvás minősége és mennyisége romlik. Sokszor a depresszió bevezető tünete ez. Ezt azért is fontos kiemelni, mert a gyakorlatban sokszor nem kerül felismerésre a valódi probléma, hanem rögtön altatókat vagy egyéb alvást rendező szereket írnak fel az állapot megszüntetésére.

Egyelőre nincs olyan megfelelő gyógyszer, amellyel az egészséges alvásciklust helyre lehetne állítani. Ráadásul a legtöbb altatónak olyan visszacsapó hatása (rebound) hatása van, amely azt eredményezi, hogy a májból felszabadulnak olyan anyagok a nap folyamán, amelyek „visszacsapnak”, és a délutáni órákban elálmosodhatunk, ami nagyon veszélyes lehet a közlekedési és munkahelyi balestek szempontjából.

Lexi: Milyen tünetekkel jelentkezik az alvászavar?

N.A: A 3 típusnak különböző tünetei vannak. Az insomnia a leggyakrabban előforduló alvászavar. Az illető nehezen tud elaludni, illetve nem képes hosszan aludni, vagy pedig többször felébred az éjszaka folyamán, esetleg reggel túl korán ébred és nem tud visszaaludni. Ez napközben hozza meg hatását. Fáradtak lesznek, nehezen tudnak koncentrálni. Hosszabb távon étvágytalanság is jellemző. Hypersomniánál reggel nem képes felkelni az ember, sokáig alszik. A parasomnia sokkal ritkább jelenség, ezekben a helyzetekben inkább a környezet veheti észre a tüneteket. Ezek lehetnek: többszöri éjszakai felriadás rémálmok miatt, előfordulhat, hogy valaki álmában beszél, alvajáró vagy a fogait csikorgatja. Utóbbi gyakran fogorvosi vizsgálat közben derül ki a kopott fogfelszín, sérült fognyak vizsgálatakor.

Lexi: Mennyire jelennek meg ezek a problémák kamaszkorban?

N.A: A serdülőosztályra bekerülő gyerekek 80%-ára jellemző valamelyik tünetegyüttes. Ez úgy mutatkozik meg, hogy valakinek elcsúszott a napirendje, nem jól alszik. Ez sokszor valamilyen hangulati problémával hozható párhuzamba.

Vannak olyan esetek is, amikor a nem megfelelő napi ciklus, ritmus eredményezi a nem alvást. Éjszakánként aktív tevékenységet folytatnak – chatelnek, filmet néznek stb. –, és átesnek a holtponton, emiatt képtelenek elaludni. Ez nem feltétlenül valamilyen hangulati probléma következménye, de teljesen felbolygatja a napi ritmust. Ennek következménye lehet, hogy romlik a tanulmányi eredményük, nem képesek koncentrálni.

Lexi: Mit lehet tenni ezellen?

N.A: A legelső lépés, hogy feltárjuk milyen okok vezettek el idáig. Ha pszichés vagy belgyógyászati oka van, azt kezelni kell. Amennyiben az állapota nem vezethető vissza ilyen okokra, és a nehézséget leginkább a mindennapi rutin, ritmus megbomlása eredményezi, akkor mi elsősorban alváshigiénés tanácsokat adunk. Azt javasoljuk a serdülőknek, hogy minden nap ugyanabban az időben feküdjenek le. Az ágyukat csak alvásra használják, ne ott tanuljanak vagy egyenek, csak pihenjenek. Ha nem aludták ki magukat eléggé, akkor is keljenek fel, ne pihenjenek délután, hanem csak este. Az így megismételt napok után előbb-utóbb egy olyan fáradtsági szintet érnek el, hogy időben fognak tudni elaludni.

Szoktuk ajánlani azt is, hogy elalvás előtt ne nézzenek olyan filmet vagy ne olvassanak olyan témájú könyvet, amely felkavarhatja őket. Lefekvés előtt 3 órával ne egyenek. Ha végképp nem tudnak aludni, azt szoktuk mondani, hogy keljenek fel, és csináljanak olyan dolgot, amely számukra rendkívül unalmas, és egyáltalán nem pörgeti fel őket. Relaxációs technikákat is mutatunk nekik, ami az elalvás bevezetéséhez segíti őket.

Lexi: Vannak-e a témában kutatások?

N.A: A problémáról nemzetközi szinten is kevés az adat, nálunk a Semmelweis Egyetem készített egyedülálló kutatást ebben a témában. Az alvással kapcsolatos panaszok, tünetek gyakoriságát és az életmód, életvitel ebben játszott szerepét vizsgálta. A válaszokból kiderült, hogy a gyerekek harmadának van valamilyen alvászavara, és az is, hogy az alvás minőségét jelentősen befolyásolja a dohányzás, az alkohol és a koffein. A kisebbek 87%-a, a fiatalok 93%-a minden nap fogyaszt koffeintartalmú italt. Míg a kisebbek többségében kólát isznak, a 14-18 éves korosztály emellett kávézik, és energiaitalt fogyaszt. 

 

 Kép forrása: www.scenicreflections.com

 

Címkék:    

Hozzászólások