Lexi Babasztár játék

Lexi & Magazine

Világ / Társadalom

Pimasz piramisjáték vagy ígéretes MLM?

Piramisjátékokról már mindenki hallott. A módszer ötlete nem új keletű: hiszékeny emberek átverésén alapul. Alapvető logikája, hogy a rendszerbe beszállók egy adott összeget fizetnek a láncban felettük állónak, aki nagy hasznot és jutalékot ígérve építi be az áldozatát saját „üzletébe”. A biznisz szinte bármi lehet, csak jól kell hangoznia, az áldozat felé pedig kellő meggyőzéssel kell eladni, kommunikálni azt. Gyakran alkalmazott forma a meggyőzésre, hogy az alapozó tőkén kívül a belépésért cserébe nem kérnek pénzt, hanem a további feladatunk, hogy újabb és újabb embereket vegyünk rá ugyanerre, és így a befizetett pénz többszörösét kaphatjuk majd vissza. Matematikailag azonban könnyen igazolható, hogy ez csak azoknak fog nagy nyereséget hozni, akik időben beszállnak, a későn ébredők nagy valószínűséggel pedig elveszítik majd „befektetett” pénzüket.

Az alapötlet a fejlettebb országokból származik. Már a múlt század elején felbukkant az USA-ban, majd Európa több országában is elterjedt ez az „üzleti forma”. Talán nem véletlen az sem, hogy a század második felében, főleg a kelet-európai országokban hódít, ahol az elmaradott gazdasági környezet és az embereknek gyors meggazdagodásba vetett reménye termékeny táptalajul szolgál ennek a módszernek. A piramisjátékok fő ismertetőjegye, hogy semmilyen gazdasági tevékenység, sem szolgáltatás, sem pedig valós termék nem áll a hátterében. A piramis csúcsán lévő tagok kifizetését a frissen beszállók befizetéseiből finanszírozzák. Az ilyen tevékenységet több országban is törvény tiltja, hazánkban sem lehet ilyen üzleteket építeni. Ennek ellenére a mai napig hallani itthoni próbálkozásokról, így minden első hallásra jónak tűnő üzleti lehetőséget érdemes alaposan átgondolni, kivizsgálni és leellenőrizni. A komolytalan, ám annál veszélyesebb pilótajátékok olyan üzlet reményével kecsegtetnek, ahol minimális munkával, valamennyi tőke egyszeri, esetleg folyamatos befektetésével érhetjük el az áhított gazdagságot.

Ezzel szemben a multi-level marketing, vagyis MLM rendszerű üzleti tevékenység komoly időt és energiát nem kímélő, hosszú távú munkáról szól. Szó szerinti fordításban több szintű értékesítést jelent. Ha kicsit bővebben szeretnénk megfogalmazni, akkor mondhatjuk, hogy az MLM egyfajta fogyasztásra szánt javak értékesítési módszere, mely szerint a független termékforgalmazók hálózata az árut közvetlenül magánszemélyeknek adja el személyes figyelmességgel. Az eladás végezhető bárhol, akár otthon vagy munkahelyen is, ha az nem tiltja az efféle tevékenységeket. Az MLM üzlet tulajdonképpen arra irányul, hogy az egymástól amúgy elkülönült társadalmi egységek és családok ezentúl egy közös érdekeltségű fogyasztói hálózatba tömörülve, kedvezménnyel juthassanak hozzá olyan termékekhez vagy szolgáltatásokhoz, amelyeket eddig a hagyományos kereskedelemben csak 100%-os áron volt lehetőségük megvásárolni vagy igénybe venni. Ezekhez a rendszerekhez általában többféle módon is lehet tartozni: lehetőség van törzsvásárlóként kihasználni a kedvezményeket, vagy pedig kellő vállalkozó szellem esetén és plusz jövedelem reményében a termékek továbbértékesítésével, illetve a fogyasztói hálózat építésével is lehet foglalkozni. A multi-level marketing üzletek egyik jellemző előnye, hogy a megvásárolni kívánt termékeket a rendszerben regisztrált tagok a saját áruházukból vásárolhatják meg, az eredeti árnál lényegesen olcsóbban. A kívánt termékekhez az interneten keresztül egyénileg vagy csoportos rendeléssel juthatnak hozzá, kikerülve ezzel például az üzletekben történő sorban állást. Ennek ellenére az emberek többsége idegenkedve kezeli ezt a fajta lehetőséget a rossz beidegződések és előítéletek miatt. A minőség bizonyítékaként pedig elég megemlítenünk a világ minőségi kozmetikumait: amennyiben felkutatjuk ezeket, a sorban megtalálhatunk megannyi MLM rendszerben forgalmazott terméket is. Annak ellenére, hogy a hagyományos kereskedelmekben kapható kozmetikumokat, illatszereket vagy egyéb termékeket a fogyasztók jelentős százaléka jobban ismeri és többen is használják, a multi-level marketinges termékek elérhetőbb áron jutnak el a vevőkhöz.

Ha azt hisszük, hogy az efféle üzletek csak a tőlünk nyugatabbra lévő országokban sikeresek, akkor nagyot tévedünk. Elég a kezünkbe venni például Nógrádi Bence: Hétköznapi harcosok című interjúkötetét, melyből olyan sikeres magyar hálózatépítőket ismerhetünk meg, akik átlagemberként vették kezükbe az irányítást az életükben egy jó döntéssel: bele mertek vágni olyan üzleti tevékenységbe, mely megváltoztatta az életüket. Félreértés ne essék, nem egy csapásra! A háttérben kemény munka, folyamatos tanulás, önképzés és a saját magukba vetett hit segítette hozzá őket a sikerhez. Az MLM egy hagyományos kereskedelemhez szokott külső szemlélő számára ugyan szokatlan lehet, ennek ellenére működése teljes mértékben legális, gazdaságilag szabályozott keretek között zajló, adózott tevékenység. Létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy a világ számos egyetemén már tantárgyként tanítják, és sok közgazdász a XXI. század üzleti vállalkozásaként aposztrofálja.

Összehasonlítva a két tevékenység – a pilótajátékok és az MLM – felépítésében valóban mutatkozik némi hasonlóság. Ezek az egyformának tűnő jellemzők sokakat a mai napig megtéveszthetnek, és alapjául szolgálnak számos konfliktusnak, félreértésnek, melyek az MLM cégeket lengik körül. Az egyik leglényegesebb különbség, hogy a hálózati értékesítésben valós termékek, illetve szolgáltatások jutnak el a vásárlókhoz, és ez a forgalom generálja azt az árrést és jutalékot, melyet a rendszer feloszt a tagok között, tehát nincs átverés a rendszerben, bár a siker csakis rajtunk múlik. Végeredményben tehát megállapítható, hogy a vállalkozó szellemű emberek bátran belevághatnak MLM vállalkozásba, de számolniuk kell azzal, hogy előrehaladásuk csak akkor biztosított, ha kellő időt és energiát fordítanak az üzletre, csapatépítésre, és folyamatosan képzik magukat a témában. 

 

A kép forrása: www.daveirdee.com

Címkék:            

Hozzászólások